Sunday 13 April 2014

Pulau Jarak Day 3 Sabtu

Day 3

 

Hari ni bangun awal. 7 pagi bangun dah. Buat kerja rutin pastu bersiap g sarapan. Sini baik betul diorg. Asyik tanya dah makan ke belum. Asyik suruh g makan. Memang xsempat lapar. Letih la duk citer benda sama. So gua tukar format baru. Awal2 lagi gua tulis menu makan harian ok? X Ok? G tulis blog sendiri. Ni blog aku.. Hahaha.. Giler..

 

Menu day 3

Sarapan - Bihun goreng dengan keropok

Makan tengah hari - ikan pekasam dengan kuah sambal

Makan malam - ayam goreng kicap dengan ikan goreng sayur masak kicap

 

Hari ni ada kelainan skit. Hari ni lepas sarapan akan ikut anggota bertugas buat rondaan. Depa kata rondaan susah skit sebab laluan ikut bukit dan hutan. Laluan agak sukar. Mental dah prepare. Mmg standby je nak ikut diorg ni. Dalam rondaan tu kita akan g ke puncak pulau ni. Ada menara. Bila lagi nak uji ketahanan badan tul tak? Badan tegap2 tapi xleh ikut. (Erk?!)

 

Pas sarapan, tukar baju, suar, kasut untuk ikut g rondaan. Bawak 2-3 botol air. Maka bermulalah ikut rondaan dengan 6 orang termasuk gua dgn member. Gua kumpulan ke 3 dari geng gua yang nak naik ke menara. Geng 1,2 anggota sini depa kata terkandas tengah jalan. Sebab xlarat nak naik sampai atas. So diorg patah balik turun.

 

Minda dah set, ikut je. Permulaan dari bawah yang agak sukar. Faham kenapa ada geng yang terkandas. Permukaan tanah agak mencuram. Memerlukan tenaga kaki kuat. Tapi kalau dapat lepas yang tu, depan skit dah jadi x teruk. Awal2 tu je yg teruk. Pas tu bereh dah. Jalan mcm biasa.

 

Perjalanan untuk ke menara ambik masa 20 minit. Alhamdulillah sampai. Takda masalah, tidak berhenti. Mungkin sebab dah biasa bersukan, jadi dari segi fitness xda masalah. (xda masalah pun mengah2 gak hahaha) tapi okie la xberhenti2 or delay jalan. Sebelum naik menara minum air dulu. Tinggi gak menara tu.


 

Menara ni terletak tengah2 di puncak pulau. Duduk atas ni dapat la tgk keliling pulau. Kalau org tanya dah pusing satu pulau? Gua jawap 3 kali gua pusing pulau. Haha.. Berangin gak duk atas ni. Sebelah Malaysia nampak hujan. Belah Indonesia berangin. Belah Thailand nampak ghairah. Hahaha..

 

Lama gak duk atas menara tu. Layan pemandangan. Layan angin. Amik video. Bergambar. Puas hati semua, turun bawah. Turun untuk balik ke pengkalan tu ikut jalan lain. Jalan jauh skit dari route biasa. Ada jeti kecik. Anak tangga takyah kira lah. Ada kat 300 rasanya ke lebih. Tinggi. Mmg patut xnaik ikut situ. Lagi menyakitkan badan.

On the way balik, lutut terlanggar batu besar. Sengal satu kaki. Anggota situ kata batu tu dah banyak 'berjasa' dah. Hahaha.. Ramai dah org kena. Rehat jap kaki gua. Belah gua operate plak tu. Mmg gua risau jek. Pas dah okie skit teruskan jalan. Dah nak sampai dah pun. Ngam2 sampai pengkalan hujan turun. Fuuh.. Timing ngam.. Kena hujan time manjat atau atas tower takdi. Mau kelam kelibut kelautla namanya.

 

Sampai bilik, rehat jap kasi peluh hilang habis baru g mandi. Kira hari ni baru ada benda nak buat. Yang berpeluh sakan. Pas mandi, terus ajak makan plak. Pas makan duk bilik la mana lagi. Dalam kul 4 mcm tu, siap baju lengan panjang, pakai topi nelayan, turun tengok depa mancing. Gua nak mancing tak pandai. Panas kot. Tapi boleh maaf lagi la sebab baru pas ujan. Takda la terik sangat. Layan depa mancing. Sekali mancing leh dapat 70-90 ekor ikan. Besar2 ikan puyu. Boleh la wat lauk makan nanti.

 

Kul 4.45-5 mcm tu gua dah naik dah. Xtahan. Hahaha nak sedapkan hati je kata mendung. Panas gila. Duk dalam bilik sejukkan diri lu. Kul 6 tengok brader2 ni start main takraw. Dulu time g pulau mantanani xleh join. Kaki xelok. Sekarang baru boleh. Hahaha.. Berpeluh lagi.. Mmg malam tdo lena la. Letih gila.

 

Pas makan malam, xda buat apa dah. Duk saja. Mmg standby tuk tdo je. Tapi kena tdo kul 1 pagi gak. Ada kerja kena buat. Pastu pasang kelambu, terus tdo. Xda kelambu mmg gila la nyamuk. Banyak. Cakap je nak cegah nyamuk jenis mcm mana. Bakar? Lotion? Air? Pelekat? Semua ada. Haha. Dah pasang kelambu pun tepek lagi pelekat cegah nyamuk tu.

 

Settle day 3. Esok day 4. Gua nak tdo. Letih kot. Esok xda activity pelik2. Kerja rutin biasa aje. Lepak je lah. Wokies geng. Tdo lu. Pada yang mengundi di kajang, selamat mengundi.

 

Owh lupa gua nak cerita. Gua hangin sebenarnya. Gua dapat laporan chelsea menang 6-0 lawan arsenal. Arsenal kot. Pencabar liga dikalahkan. Tinggal mancheseter city je ni. Owh nape gua hangin ek? Sebab gua xdapat tgk game kot. Mau lega peminat2 arsenal ketiadaan gua di alam maya.

 

Xsenang hati gua kat pulau. Mourinho kata dia dedicate tuk gua kemenangan london. Gua kata xpe. Demi Agama, Negara dan Semua.

 

Peace gua nak tdo. Layan video anak2 gua yang diorg record dalam ipad. Rindu. Nasib diorg suka record2 dalam ipad. Terubat skit.

 

Mak dia?

:)

Night.

 

No comments:

Post a Comment